Kigurumi

Kigurumi betyder ”uppstoppad leksak” på japanska och är någon form av pyjamas cosplay, man kan klä ut sig till anime figurer eller djur t.ex. som hello kitty, pikachu, panda, you name it. Dessa dräkter består oftast av ett plagg med luva med ögon, näsa mun, öron osv . Kigurumi är väldigt poplär hos Ganguro som är en typ av japanskt gatumode.

Folk brukar köpa sin kigurumi färdig, men det är verkligen inte svårt att göra en själv.  Man behöver mönster på en jogging jacka och joggingbyxor, sedan tar man ner grenen på byxorna (lägg på extra cm för rörlighet vid grenen, du vill inte hoppa fram). Jag skulle kunna skriva mer om hur man syr en Kigurumi om folk är intresserade.

 

 

Här har vi en bild på några Ganguro tjejer i kigurumi.

 

Detta är ett exempel på hur en kigurumi kan ser ut, väldigt barnsligt men sött.

Här är en bild på mig och min vän, vi har gjort våra egna kigurumis. Som ni ser har jag inte dragit ner grenen så långt ner som dem flesta "kigurumisarna" är, det är en smaksak.Den rosa dräkten föreställer kirby och den gröna är inspirerad av bubble bubble.

Alltså har vi använt kigurumi som en cosplay. :)

 

 

 

Skrivet av Hani


Kommentarer
Postat av: Elin

jag skulle gärna vilja veta hur man syr en kigurumi, är det svårt? vilket tyg använder man? hur gör man "ansikterna" (figurerna och det) som ska vara på luvan?



skulle va bra om du kunde mejla mig mönster och så innan torsdag! :)

2010-10-12 @ 20:51:50
URL: http://musicisloove.blogg.se/
Postat av: iSnoow

Hej undrade ifall du kunde skicka mönstret av din kigurumi dräkt, skulle vilja sy en likadan fast av pikachu :D



Tack

2010-10-15 @ 15:33:35
URL: http://sugoii.x10.mx/
Postat av: Yami

Vill också sy en egen kigurumi!

Det verkar ju inte heller direkt svårt, bara man vet hur man ska göra haha.

Skulle du kanske kunna maila mönster och en liten enkel förklaring?

Skulle verkligen uppskattas (:

2010-10-27 @ 21:13:05
URL: http://chaapak.blogg.se/
Postat av: noah jones

Hej, jag har precis varit på confusion i göteborg och är nu sugen på att sy en kigurumi. Har du mönster du skulle kunna maila mig? Det vore jättesnällt!:3

2011-01-31 @ 20:27:00
Postat av: Johanna

Hej!



Jag tängte sy en kigurumi. Kan du skicka mönster?:)



/ Johanna

2011-03-13 @ 12:22:00
Postat av: WOW GIRL

SKRIV MER OwO!

2011-03-22 @ 22:58:30
Postat av: Ida

Hej, även jag är intresserad av att sy en egen kigurumi :) och undrar om du skulle kunna skicka mönster och en vettig beskrivning^^ och hur gör man med ansikten på dräkterna?:S Skulle vara grymt! om du kunde höra av dig via hotmail, tack på förhand <3

2011-06-27 @ 20:28:38
Postat av: Ebbizzen

Ja snälla skriv mer om hur man syr en! Skriv helst steg för steg:)

2011-08-06 @ 13:26:12
Postat av: Felicia

Hej hej! Jag ska börja sy en egen kigurumi nu, så jag har suttit och googlat runt lite och då hamnade jag här! ^^ Så jag skulle hemskt gärna vilja veta mer om hur man gör en egen kigurumi, om ni har något mönster och en beskrivning får ni väldigt gärna mejla det! Jag vet att det är ett väldigt gammalt inlägg, men jag skulle bli väldigt glad över att få hjälp ändå. Hör gärna av er! =D

2011-08-22 @ 13:30:15
URL: http://bunnys.blogg.se/
Postat av: hanna

hejsan, skulle du vilja skicka mönstret till min mailadress ? :3 [email protected]

tack ! c:

2012-01-02 @ 13:30:24
URL: http://hannasliiv.blogspot.com
Postat av: Karin

Ska sy en på syslöjden. Men fungerar det lika bra med att utgå från ett O-P mönster? Men att man "flyttar" ner grenen mer och typ större huva.

2012-09-14 @ 18:13:34
Postat av: Emmelie

HEj!
jag skulle också väldigt hjärna vilja he en beskriving på en Kigurumi =) jag hade tänkt att sy en själv eftersom ajg inte ha råd att köpa en men vet inte hur ajg ska göra. Tack på förhand!

/[email protected]

2013-11-10 @ 19:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0